De Nederlandse zuivelsector zet zich in voor koeien in de wei

De Nederlandse zuivelketen zet zich in voor het behoud van koeien in het Nederlandse landschap door weidegang. Ketenbreed wordt dit ondersteund met het Convenant Weidegang.

In de sector wordt actief gewerkt aan het behoud en toename van het percentage melkveehouders die hun koeien in de wei laten lopen. Er wordt kennis ontwikkeld via onderzoek en verspreid via onderwijs en het begeleiden van nieuwe weiders in hun overstap naar weidegang. De Stichting Weidegang heeft hierin een belangrijke rol. Het in 2019 beëindigde project Amazing Grazing heeft nieuwe wetenschappelijke kennis en oplossingen in de praktijk gebracht waarbij aandacht was voor onder meer grasgroei, grasopname en graasgedrag van koeien.

Stijging sinds 2015

In 2022 is het percentage melkveebedrijven dat de koeien in de wei laat lopen met 83,9% zo goed als stabiel gebleven. Melkveehouders en Convenant Weidegang-partners, die sinds 2015 de neerwaartse trend in weidegang succesvol weten om te buigen, blijven daarmee al voor het vijfde opeenvolgende jaar ruim boven het beoogde streefpercentage. Behoud van weidegang is een van de 7 thema’s van de Duurzame Zuivelketen en de zuivelsector heeft als doel dat 81,2% van de melkveebedrijven weidegang toepast. Daar zit de sector inmiddels al jaren boven.

Doelen 2030

  • Ten minste behoud van het niveau van weidegang in 2012:
    • 81,2% van de bedrijven past een vorm van weidegang toe.
  • Streven zo dicht mogelijk te blijven bij de verdeling van 2012:
    • 73,6% van de bedrijven volledige weidegang (minimaal 120 dagen met minimaal 6 uur per dag of minimaal 120 dagen per jaar en minimaal 720 uur per).
    • 7,6% van de bedrijven een overige vorm van weidegang.

Resultaat

Wageningen Economic Research stelt jaarlijks rapportages op om de voortgang rond realisatie van de doelen te monitoren. U vindt de meest actuele resultaten rond ‘Behoud weidegang’ bij de Deelrapportages.

Bekijk de Deelrapportages

Werkwijze

  • Het Convenant Weidegang bestaat sinds 2012. In 2020 waren er 83 ondertekenaars. Iedere ondertekenaar zet zich actief in om weidegang te stimuleren. De ondertekenaars zijn zeer uiteenlopende bedrijven en instellingen, zoals: NGO’s, supermarkten, onderzoeks- en onderwijsinstellingen, zuivelverwerkers en veevoerleveranciers.
  • Zuivelondernemingen betalen melkveehouders een hogere melkprijs voor weidemelk.
  • Producten die gemaakt zijn van weidemelk zijn (in Nederland) herkenbaar aan het weidemelklogo. Door die producten te kopen kan de consument ook bijdragen aan het behoud van koeien in de wei.

  • De Stichting Weidegang ondersteunt melkveehouders die willen omschakelen naar weidegang en beheert het weidemelklogo.
  • In het traject Nieuwe Weiders begeleiden speciale weidecoaches melkveehouders die willen omschakelen naar weiden. Melkveehouders die het traject volgen, krijgen twee seizoenen lang begeleiding, tips en ondersteuning om weiden zo goed mogelijk in te passen in hun melkveebedrijf
  • Het in 2021 gestarte project Grip op Gras gaat over scherp sturen en vooruitdenken in beweiding. Weidecoaches delen de meest recente inzichten in weidegang en graslandmanagement Daarbij gaat het over meer gras rechtstreeks omzetten in melk, over het eiwitgehalte in het gras en het totale rantsoen. Grip op Gras gaat hand in hand met Grip op Eiwit.
  • Het in 2019 beëindigde project Amazing Grazing heeft nieuwe wetenschappelijke kennis en oplossingen in de praktijk gebracht waarbij aandacht was voor onder meer grasgroei, grasopname en graasgedrag van koeien.
  • Een lector weidegang en grasland werkt aan het verankeren en versterken van praktijkkennis over weidegang in het middelbaar en hoger agrarisch onderwijs.

Gerelateerd