Nederland en zuivel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wie Nederland zegt, denkt aan koeien in de wei en aan melk en kaas. Dat is ook terug te zien in de Nederlandse economische cijfers. Maar liefst 65% van de Nederlandse zuivelproducten wordt naar het buitenland geëxporteerd: 45% vindt z’n weg binnen de EU en 20% daarbuiten. Hiermee draagt de zuivelsector 9% bij aan de Nederlandse handelsbalans.

De Nederlandse zuivelsector is ook koploper in de wereld op het gebied van duurzaamheid. Zo maken melkveehouders 100% gebruik van verantwoorde soja voor het krachtvoer en 78% van de boeren laat zijn koeien buiten lopen.

Daar mogen we best trots op zijn! Daarom hebben LTO Nederland en de NZO alle aspecten die de Nederlandse zuivel zo bijzonder maakt, verzameld in de poster ‘Trots op Melk’. De poster laat zien wat melkveehouders in Nederland samen met de zuivelondernemingen hebben bereikt op het gebied van voeding, economie, kwaliteit en duurzaamheid.

De poster ‘Trots op Melk’ is zaterdag 16 januari als bijlage met het vakblad ‘Nieuwe Oogst’ meegestuurd. In totaal hebben 15.000 melkveehouders de poster ontvangen.

Download de Boerenposter trots op melk hier

TERUG NAAR OVERZICHT